
Umno owns 49.77pc stake in Utusan, court told 

Malaysian Insider 

August 13, 2012 

By Ida Lim 

 

 

 

KUALA LUMPUR, Aug 13 — Malay daily Utusan Malaysia — which had run several 

controversial reports accusing Datuk Seri Anwar Ibrahim of being a gay rights proponent in 

Muslim-dominant Malaysia — is majority owned and controlled by Umno, which had abused 

its position to gain political mileage, the High Court heard today.  

 

Anwar, the de facto leader of the opposition PKR, told the court Umno was using its majority 

stake to turn the broadsheet into its propaganda tool for political motives. The Malay party 

is the mainstay of the 13-member Barisan Nasional (BN) coalition. 

 

The 65-year-old was testifying in his defamation suit against the newspaper, which had in 

January accused him of being a gay rights proponent, alleging he had admitted as much in 

a TV interview with the British Broadcasting Corporation (BBC) early this year. 

 

Anwar (picture) said “49.77 per cent. What is to be disputed?”, referring to Umno’s stake in 

the paper according to the list of shareholders in Utusan’s 2010 annual report. 

 

He was responding to Utusan’s defence lawyer Datuk Firoz Hussein’s question during 

cross-examination on whether he agreed that “more than half” of the list of top 30 

shareholders are “clearly not Umno members”. 

 

Anwar agreed that there were other shareholders in the company besides Umno. 

 

Asked if he agreed that Umno does not own more than 50 per cent of the shares, Anwar 

disagreed, saying that the other nominees are also linked to the ruling party.  

 

Later, when quizzed by his own counsel N. Surendran, Anwar said that shareholders with 

more than 30 per cent of shares will “control” a company. 

 

Anwar said Utusan’s board of directors was “clear proof that Umno controls fully”, earlier on 

claiming that the board members are “all from Umno”. 

 

He was also asked how he had obtained knowledge that Datuk Tengku Sarifuddin Tengku 

Ahmad, who is on the board of directors, is a representative of the prime minister. 

 

Anwar said Tengku Sarifuddin is the prime minister’s media officer who was “entrusted with 

important matters”, saying that he had signed as a witness to the APCO agreement. 

 

“He sits on the board of directors even though not holding any position,” he told the court. 

 

Anwar had in January filed the defamation suit, seeking RM50 million in damages and an 

injunction to stop Utusan and its editor-in-chief from repeating similar statements. 

 

At the hearing on July 18, Anwar had told the court that it was “public knowledge” that 

Utusan Malaysia was Umno-owned and that it took orders from the party’s president. 

 



Anwar also agreed then that homosexuals should be discriminated against to protect the 

sanctity of marriage, but pointed out that archaic laws should be reviewed to prevent 

innocent people from being punished. 

 

Earlier this year, Anwar was acquitted of a charge of sodomising former male aide Mohd 

Saiful Bukhari Azlan, with the High Court ruling that the prosecution had not done enough 

to prove Anwar had committed sodomy against Saiful. 

 

Just days after Anwar was acquitted of sodomy, Utusan Malaysia front-paged a story titled 

“Anwar ulas isu gay” (Anwar discusses gay rights), claiming the Pakatan Rakyat (PR) de 

facto leader had told a BBC interview that laws on homosexuality in Malaysia were 

considered “archaic” and “not relevant”. 

 

In two articles published in Utusan, former PAS leader Datuk Dr Hasan Ali had reportedly 

referred to the BBC interview when slamming Anwar for allegedly calling for homosexuality 

to be made legal in the country. 

 

 

 

Hakcipta © 2012 The Malaysian Insider 

Source: 

http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/umno-owns-49.77pc-stake-in-utusan

-court-told/ 

 

 

 

 

 

 

 

 


