
Umno President, Executive Secretary Sue Malaysiakini 

Bernama 

June 3, 2014 

 

 

 

KUALA LUMPUR, June 3 (Bernama) -- Umno president Datuk Seri Najib Tun Razak 

and Umno executive secretary Datuk Ab Rauf Yusoh have filed a defamation suit 

against the company operating the Malaysiakini portal and two of its editors over the 

publication of two articles last month. 

 

The writ of summons was filed through Messrs Hafarizam Wan & Aisha Mubarak last 

Friday at the High Court registry here. The media obtained a copy of the writ today. 

 

Najib and Ab Rauf (on behalf of Umno) named Mkini Dotcom Sdn Bhd, 

Malaysiakini.com editor-in-chief Steven Gan and chief editor Fathi Aris Omar as the 

first, second and third defendants, respectively. 

 

In their statement of claim, Najib and Ab Rauf claimed that the three defendants had 

reported, produced and allowed to be published two articles entitled "A case of the PM 

reaping what he sows" and "How much will Najib spend to keep Terengganu?". 

 

It is claimed that the articles were published on May 14. 

 

They claimed that the articles were carried in the 'Yoursay' column of the 

www.malaysiakini.com portal by the defendants themselves or their assistants based on 

comments from the portal's subscribers or users which were grouped into the articles 

under the major topics. 

 

One of the articles, "A case of the PM reaping what he sows", was related to government 

policies and hudud while the other, "How much will Najib spend to keep 

Terengganu?", was on the political situation in Terengganu last month, they said. 

 

Najib, who filed the writ in his personal capacity, and Ab Rauf, on behalf of Umno, 

claimed that the defendants allowed the publication of the articles on purpose, knowing 

that they were baseless accusations and untruths. 

 

Najib claimed that the defamatory words had undermined his reputation as a politician, 

the Umno president and the prime minister. 

 



Besides, the two plaintiffs claimed that the comments implied sarcasm to indicate that 

Umno was incompetent as a political party and the backbone of the Barisan Nasional. 

 

They also claimed that the defamatory words were designed to portray Umno as having 

abused its authority in the interests of the party, that it was an undemocratic party and 

one that deliberately created undesirable situations. 

 

The two plaintiffs claimed that as a result of the publication of the articles, their 

reputations were severely tarnished when Umno was condemned, particularly in the 

social media and mass media. 

 

They claimed that the articles were comments offered without any basis that were 

merely wild accusations made with malice against Umno, causing tension between the 

people and Umno. 

 

"The defamatory articles raised tension in the people against Umno, associated the 

party with public scandals, subjected it to embarrassment and humiliation in public in 

the country and internationally. 

 

"The damage to Umno's reputation can go on for years because the defamatory articles 

can be widely accessed anywhere at all as they are published on the portal which has 

virtual readers around the world, and the articles can be shared on social websites as 

well as forums and personal blogs without restriction," the plaintiffs claimed. 

 

The two plaintiffs said that on May 15, a notice of demand was sent to the defendants 

through Messrs Hafarizam Wan & Aisha Mubarak for an unconditional written 

apology and retraction of the alleged defamatory articles or similar statements. 

 

On the same day, the plaintiffs also demanded that all the defendants prepare a written 

undertaking not to issue similar statements. 

 

However, the following day (May 16), Malaysiakini replied to the notice of demand 

citing defence of fair comment in the public interest and offered to the plaintiffs to reply 

to the articles without fulfilling the demand made by the plaintiffs. 

 

On May 28, the plaintiffs rejected the offer and, through the defamation suit, demanded 

general and special damages that would be assessed by the court. 

 

They also sought aggravated damages, excessive damages, interest, an injunction to 

restrain the defendants or their assistants from publishing the articles, an order that the 



defendants issue a written apology to be published in the newspapers and costs. 

 

Case management has been set for June 18 before High Court Judge S.M. Komathy 

Suppiah. 

 

 

-- BERNAMA 

 

Copyright © 2014 BERNAMA   

Source: http://www.bernama.com/bernama/v7/newsindex.php?id=1043396 


