
Malaysia’s brief, rich history of suspending newspapers  
The Malaysian Insider  
July 27, 2015  

By Anisah Shukry   
                                                                                
The Edge Weekly and The Edge Financial Daily's three-month suspension starting 
today marks the government's continued tradition of clamping down on print media, 
a practice which began nearly three decades ago with the infamous Ops Lalang of 

1987. 
 

The Edge joins The Star, The Sunday Star, Sin Chew Jit Poh, Watan, Sarawak Tribune, 
Guang Ming Daily, Berita Petang Sarawak, The Weekend Mail, Makkal Ossai, The Heat 

and Thina Kural, which had their publishing permits revoked for reasons ranging from 
national security to technical issues. 
 

Most papers survived their suspension, even as it dragged on for months, with 
journalists reportedly taking up part-time jobs to support their families until the 

newsrooms reopened.  
  
But some newspapers never recovered, while others never saw their suspensions 

lifted.  
  

The Edge, however, which is being punished for its reportage on debt-ridden state 
investment firm 1Malaysia Development Berhad (1MDB), is fighting this. 
 

This morning, The Edge will file a leave application for a judicial review. 
 

Speaking to reporters after briefing The Edge's staff, hours after the suspensions 
were announced on Friday, The Edge Media Group publisher and group CEO Ho Kay 
Tat said: "We will be filing it on Monday and we hope to get a speedy hearing." 

 
"We must file a judicial review as a matter of principle because we don't think the 

suspension is justified," he said. 
 
Ho also said The Edge would continue reporting on 1MDB through its online platforms 

despite the suspension of the two papers. 
 

"We will not apologise as we have not done anything wrong.” 

 
The Malaysian Insider looks at the brief, yet colourful, history of media suspensions in 

Malaysia. 
 

1987: The Star, Sin Chew Jit Poh, The Sunday Star and Watan 
 
Within three years of the enforcement of the heavily criticised Printing Presses and 

Publications Act (PPPA) 1984, Malaysia witnessed what is often described as the worst 
attack on media freedom in the country. 

 



In October 1987, The Star along with its weekend edition The Sunday Star, Sin Chew 
Jit Poh, and weekly paper Watan had their publishing permits revoked, just days after 

the government embarked on Ops Lalang, a crackdown that saw more than 100 
political leaders and activists arrested and detained. 

 
A day earlier, the front page of The Star featured mug shots of prominent leaders 
nabbed in then prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad's Ops Lalang swoop.  

 
The headline screamed a single word: Detained. 

 
The next day, The Star was no longer available on newsstands.  
 

After nearly six months, the papers were allowed to resume publications, but not 
without a price – for the newspapers affected, as well as the entire industry. 

Journalists spoke of self-censorship to avoid facing similar action, while Watan shut 
down in 1996. 
 

2006: Prophet Muhammad caricatures in 3 papers 
 

In 2006, the controversial caricatures of Prophet Muhammad from a Danish 
newspaper were carried by several newspapers and TV channels, including Berita 

Petang Sarawak, Guang Ming Daily, Sarawak Tribune and The New Straits Times. 
 
Sarawak Tribune, an English-language newspaper published in Kuching, Sibu and 

Bintulu, in Sarawak, was indefinitely suspended that year for publishing the 
caricature in an article titled "Cartoon not much impact here" on February 4, 2006. 

 
The newspaper, which was established in 1945, reappeared in 2010 as the New 
Sarawak Tribune. 

 
Chinese-language newspapers Guang Ming Daily and Berita Petang Sarawak were 

suspended for two weeks for carrying the caricatures in their newspapers. 
 
Guang Ming Daily's article was titled "European media republish caricature to 

heighten controversy; Denmark paper insults Islam, apology sought" while Berita 
Petang Sarawak's was "We are prepared to launch a holy war". 

 
Then prime minister Tun Abdullah Ahmad Badawi, who was also the internal security 
minister, suspended the permits under sub-section 6(2) of the PPPA 1984, Bernama 

had reported. 
 

However, no action was taken against the NST because it had published an open 
apology for publishing a "Non Sequitur" syndicated cartoon on the Prophet 
controversy, Abdullah had said. 

 
2006: The Weekend Mail discusses Malaysians' sex lives 

 
The Weekend Mail – the short-lived weekend issue of The Malay Mail – courted 



outrage among lawmakers when it published a series focusing on the sexual lifestyle 
of Kuala Lumpur's residents in its November 4-5 issue. 

 
According to The Straits Times in Singapore, the English-language tabloid had 

surveyed 100 people in the capital city to write the "unusually frank articles", and 
published it alongside pictures of pregnant women in bikinis, a woman performing an 
erotic dance and a couple kissing. 

 
Then deputy prime minister Datuk Seri Najib Razak had said he received endless 

angry calls over the article, and said such stories could hurt the fabric of Malaysian 
society, the NST reported. 
 

"The media going overboard in exploiting sex will only worsen our social problems," 
Najib reportedly said. 

 
"The feature spoke of this and that position and I am not talking about positions 
during a football game or the Middle East position." 

 
Home Ministry secretary-general Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof said the reports and 

photographs were contrary to the values practised by Malaysians, according to The 
Star. 

 
The New Straits Times Press' then chief executive officer Datuk Syed Faisal Albar 
apologised to the papers' readers for the distress caused the following Monday, while 

The Malay Mail editor Zulkifli Jalil was suspended. 
 

But the government suspended the Weekend Mail anyway, for breaching guidelines 
and conditions in the PPPA 1984. 
 

2007: Jesus caricature in Makkal Osai 
 

Tamil daily Makkal Osai, or "The People's Voice" was slapped with a one-month 
suspension three days after it published an image of Jesus holding a cigarette and a 
beer can on the front page of its August 21, 2007 edition. 

 
The caricature was published under its "Quote of the Day" column, with a caption 

quoting Jesus as saying that those who repent for their mistakes would enter heaven, 
according to Bernama. 
 

The suspension came after Makkal Osai apologised for what it said was an oversight, 
the paper's general manager had reportedly said the picture was mistakenly inserted 

by a graphic artist. 
 
2013: Putrajaya takes down The Heat 

 
On December 19, 2013, the Heat became the first newspaper suspended under Prime 

Minister Najib's administration. 
 



The official reason for the indefinite suspension was that the weekly had not informed 
the Home Ministry of changes in its ownership and refusal to respond to two 

show-cause letters. 
 

But speculation was rife that the ministry clamped down on The Heat over its 
front-page article on Najib and his wife Datin Seri Rosmah Mansor's allegedly lavish 
lifestyle. 

 
The suspension was lifted on January 27 the following year, but the weekly's return to 

the newsstands was short-lived. It was soon pulled off the streets and now remains a 
digital publication. 
 

2014: Thina Kural fails to notify government of printer change 
 

Failure to notify the Home Ministry that it had changed printers led to Tamil daily 
Thina Kural's three-month suspension starting on March 27, The Malaysian Times 
reported. 

 
The suspension was also a result of the daily's error in publishing two different 

versions of the paper on January 24, causing confusion among readers. 
 

Thina Kural editor-n-chief D.R. Rajan told The Malaysian Times that 63 families were 
affected by the suspension, and that the editorial team would continue to operate 
under a new publication called Tamil Puthiya Paarva. 

 
2015: The Edge Weekly and The Edge Financial Daily 

 
The Home Ministry on Friday suspended the publishing permits of The Edge Weekly 
and The Edge Financial Daily for three months beginning today. 

 
A letter from the ministry stated that the publications' coverage of 1MDB was 

"prejudicial or likely to be prejudicial to public order, security or likely to alarm public 
opinion or is likely to be prejudicial to public and national interests". 
 

Earlier this month, The Edge received a show-cause letter in which the ministry gave 
it seven days to explain why action should not be taken under the PPPA 1984. 

 
The Edge was accused of publishing articles on the controversial state fund which 
were said to have created confusion and doubt about the Malaysian government and 

financial institutions. 
 

Last week, the Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) has 
admitted to instructing local Internet service providers to block access to 
whistle-blower site Sarawak Report, claiming that the site was disrupting "national 

stability".  
 

The site was blocked under Section 211 and Section 233 of the Communications and 
Multimedia Act 1998, it said. – July 27, 2015. 



 
  
Copyright © 2015 Edge Insider Sdn Bhd   
Source: 

http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/malaysias-brief-rich-history-

of-suspending-newspapers   


