Top 5 scandals leaked by informants
Malaysian Insider

Feb 10, 2016

By Sheridan Mahavera

As Putrajaya considers laws to plug information leaks, The Malaysian Insider recounts
the top five financial scandals exposed by whistle-blowers.

These cases only came to light after information kept under wraps by the government
and government-linked companies was leaked to opposition politicians,
non-governmental organisations and the media.

The subsequent publicity these cases received sparked investigations into whether
there was corruption, mismanagement and abuse of millions of public funds.

World anti-graft group Transparency International said these exposes proved that
there should be adequate protection for whistle-blowers and that Putrajaya should
consider them as the “eyes and ears” in the fight against corruption.

“Instead of working for more transparency and better efforts at fighting corruption,
the government is going backwards,” said TI Malaysia president Datuk Akhbar Satar.

Malaysia, he said, risked falling further down the annual Corruption Perception Index
if Putrajaya went ahead to tighten rules against those who leaked government
information.

Changes to the Official Secrets Act (OSA) would result in fewer whistle-blowers and
cripple the ability to go after grand cases of corruption, said Akhbar.

In 2015, Malaysia fell two ranks to 54 because of perceived political interference in the
Malaysian Anti-Corruption Commission’s probe into the RM2.6 billion that flowed into
Prime Minister Datuk Seri Najib Razak’s personal accounts.

If Putrajaya increases stiffer penalties for divulging information, this could bring it
further down in the index, said Akhbar, as the CPI also measured how governments
treated access to information and whistle-blowers.

“If you do things the right way, then there is no reason to hide. You only hide your
information if you are doing something wrong and you know that what you are doing
is wrong,” said Akhbar.

These then are the top five scandals:
1Malaysia Development Berhad (1MDB)

One of Malaysia’s largest financial scandals was first uncovered by The Edge Media
Group and Pakatan Harapan lawmakers, such as Tony Pua and Rafizi Ramli.

1MDB even spawned an equally eye-popping scandal about how US$681 million
(RM2.6 billion) flowed into Najib’s bank accounts.



The scandal’s vortex has also sucked in GLCs, such as the pilgrims’ fund Tabung Haji
and the government pension manager Retirement Fund Inc (KWAP).

Using internal emails between company officials and consultants, the exposes showed
a spider web of questionable and opaque deals with a handful of suspicious overseas
companies involving billions of ringgit starting from 2012.

Alarms were sounded about the enormous RM45 billion debt the company
accumulated in six years. It is estimated that about RM20 billion of that debt had been
guaranteed in some way by the government, stoking fears that if the company
defaulted, taxpayers would be stuck with the bill.

Investigations into 1MBD were launched by almost every enforcement agency from
the police to the auditor-general.

But in July, just as the probe neared its height, The Wall Street Journal (WSJ) and
Sarawak Report, wrote about how US$681 billion of allegedly 1MDB-related money
flowed into Najib’s bank accounts.

This information was also based on internal government documents on the probes
themselves.

Probes by the Auditor-General’s Department and Public Accounts Committee (PAC)
into 1IMBD have yet to be completed.

Meanwhile, authorities in Switzerland, Singapore and the United States have
launched their own probes into illicit funds transfers involving 1MDB.

Najib’s supporters have claimed that The Edge and Pakatan politicians used emails
which have been tampered and forged to look like wrong-doings existed. This has not
been proven but The Edge was suspended for three months for allegedly publishing
“false” reports.

Police attempted to investigate members of MACC, Bank Negara and the
Attorney-General’s Chambers, on suspicion of leaking information to the WSJ but
backed down after a public outcry.

RM 2.6 billion in Najib’s accounts

WSJ exposed the case, relying on documents related to the 1MDB investigations. A
month after the expose, MACC said the money deposited into Datuk Seri Najib Razak’s
accounts did not come from 1MDB or its related companies but a member of the Saudi
Arabian royal family.

Members of Najib’s administration said the donation was to help Malaysia fight Islamic
State of Syria and Iraq (Isis) militants.

MACC and Home Minister Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi even met the donor to
confirm that the funds came from him.



Attorney-General Tan Sri Apandi Ali said there was insufficient evidence to charge
Najib with any wrongdoing over the donation. On February 6, Apandi said the funds
were from a son of the late Saudi king.

Mara’s property purchases in Australia

The Australian media exposed in June how Majlis Amanah Rakyat (Mara) a
government agency to help Bumiputeras bought four buildings in Australia at inflated
prices. Mara, through a subsidiary, Mara Inc, overpaid by RM66 million on all four
properties in Melbourne.

A subsequent investigation by the National Oversight and Whistle-blowers centre
(NOW) showed that officials in Mara Inc allegedly earned RM15 million in kickbacks
through the deals. The deals were made through a complicated layer of companies
starting in Labuan and stretching to Singapore to Australia.

Two Mara officials lost their jobs in July but NOW director Rafizi Ramli asked why the
agency'’s top bosses, such as Datuk Seri Idris Jusoh, was let off the hook. Idris was
Mara chairman when the deals were done.

Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia (Yapeim)

Yapiem is a charity foundation under the Prime Minister’s Department, whose aim is to
help Muslim students, orphans and the poor.

But revelations by NOW showed that it spent money on programmes, such as a
wedding course in Paris, overseas trips for senior officials and ministers and a golf
simulator.

These exposes were based on the Yapeim’s internal documents.

For instance, the RM290,000 for the 14-day marriage course in Paris came from funds
earmarked for orphans, said NOW director Akmal Nasir.

Earlier, Akmal revealed that the charity also paid for a US trip by the minister in
charge of religious affairs, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, which included golfing
excursions and a trip to an upscale mall totalling RM410,000.

NOW also questioned if its funds were used in the Rompin by-election.

Yapeim has admitted to all these programmes and purchases but maintained it did
nothing wrong. It denies its funds were used for the by-election. Jamil has sued
Yapeim over these allegations.

Three of Yapiem’s top officials have quit following an investigation by a special
taskforce to improve its governance.

Tabung Haji

The Pilgrims Fund Board or Tabung Haji manages billions of ringgit from nine million
Muslims saving to perform the haj in Mecca.



But starting in May, opposition politicians and the media revealed that all was not
right with Tabung Haji and that its controversial deals were jeopardising depositors’
money.

In April, a blog called The Benchmark revealed that Tabung Haji bought 0.63ha of land
from 1MDB’s Tun Razak Exchange for RM188.5 million. The report was based on
internal documents of the land sale, which critics alleged was a bailout.

In the latest controversy, a letter from Bank Negara governor Tan Sri Zeti Akhtar Aziz
to the fund’s board revealed that its reserves were in the negative and could affect its
ability to pay out dividends for 2015.

The letter was seen by The Malaysian Insider and several other blogs.

Tabung Haji denied this, insisting that depositor’s funds are safe. It declared a 5%
dividend for 2015. - February 10, 2016.

Copyright © 2015 Edge Insider Sdn Bhd

Source:
http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/top-5-scandals-leaked-by-inf
ormants




