
Burma's Irresponsible New Media  

Asia Sentinel 

July 10, 2012 

By Our Correspondent    

 

The media, the military and the Arakan conflict 

The emergence of free media in Myanmar after six decades of oppression is not going 
the way anybody expected just weeks ago, and the trend is ominous. 
 
The new publications are openly partisan, nationalist and aiding a deadly war against the 
already disenfranchised Rohingya minority in the troubled Arakan state alongside the 
government, nationalist ethnic Rakhines and Buddhist Burmese. 
 
Chiang Mai University in Thailand is organizing a forum for Thursday on Burma’s evolving 
media landscape, featuring as speakers Aung Zaw, the chief editor of the Irrawaddy, and 
Mon Mon Myat, co-founder of Yangon Press International. It should be just in time to 
take on some profoundly disturbing questions about the course the media is taking. 
 
Ironically the newly freed media, especially domestic and Burmese language journals, 
are saving the domestic image of the infamous military by framing the Arakan conflict as 
the nation versus foreign invaders – Rohingyas, although they have existed in the area 
for hundreds of years. That is leading Burma’s citizenry to call upon the military to 
protect race, religion, and nation, regardless of the military’s 60 years of oppressive rule. 
 
At the outset, it should be mentioned that the media started calling the Rohingyas 
“Bengali”, “foreign invaders” and “illegal immigrants” as soon as the conflict broke out 
on June 8. It started framing the conflict as an attack on the nation by “Bengali” 
foreigners, placing everyone on the same side vis-à-vis the Rohingyas. 
 
Since day one of the conflict, domestic Burmese journals have competed with each other 
to update the news, often with little basis in fact. The most prominent agencies are The 
Weekly Eleven, The Voice Weekly, The Yangon Media group, 7Days News, and Popular 
Myanmar News. The Dhaka-based Narinjara news has been crucial in the anti-Rohingya 
campaign. 
 
Their reporting is contradictory to international standards. The International Federation 
of Journalism is opposed to discrimination against any race and religion. It condemns the 
use of the media as a tool for propaganda, or for promoting intolerance and conflict. The 
Burmese media rather have done completely the opposite: they have fueled the conflict.  
 
On their Facebook pages, they distribute information that is neither confirmed nor 
substantiated. For example, The Voice Weekly, a publishing arm of the popular scholarly 
institution, Myanmar E-gress, posted one sentence-information that there was a "bell 
ring in front of a Buddhist temple;" its online audience were anxious to know what just 
happened. It also posted unconfirmed information that Rohingyas had poisoned a water 
pond. The audience was upset and commented, “Kill them all”. The journal consistently 
refers to Rohingyas as “Bengali Rioters.” 
 
Almost every 5 to 10 minutes, the media update news indicating how many Rakhine 
villages have been burnt, how many people have been beaten and killed by Rohingyas 
who are foreigners, illegal immigrants and invaders.  
 
Every single piece of news reported is exclusively about the victimhood of Buddhist 
Rakhines. The media never quote Rohingya sources, which say scores of people – men, 



women and children – are being killed, and that houses and mosques were being burnt 
down.  
 
The media also distributes reports indicating that the security forces have successfully 
prevented groups of Rohingya trying to enter towns and cities. There was no clarification 
over whether these groups were refugees running away from the riots or were engaging 
in violence. 
 
The legitimizing idea of their position is based on nationalism and national security that 
Bengali invaders are attacking western Myanmar and ethnic brothers and sisters. When 
photos are posted, they are about Rohingya youth attacking their neighbors. Photos of 
Rakhines even burning down huts and holding swords are shown as simply self-defense. 
 
The media has also attempted to provide nationalistic coverage to international 
communities. The Weekly Eleven, the most nationalist media outlet at the forefront of 
the anti-Rohingya campaign, distributed its English news to international agencies. The 
Journal reportedly celebrated upon Asian News Network’s publishing of its news. 
 
The Weekly Eleven also accuses foreign media as “presenting biased reports on the 
clashes between Rakhine people and Bengali Rohingyas to destroy the image of 
Myanmar and its people”.  
 
Thomas Fuller, however, responded in the New York Times that “In one sign that 
passions are running high, the Website of the Eleven Media Group, a publisher of one of 
the country’s leading weekly newspapers, displayed a string of hateful comments about 
Muslims from readers.” 
 
The conflict in Arakan state puts more internationalized media such as the Burmese 
services of the British Broadcasting Corporation (BBC), Voice of America (VOA), and 
Radio Free Asia (RFA), as well as the Irrawaddy and Democratic Voice of Burma in a 
difficult position.  
 
Many of their reporters are against the Rohingyas. Yet, bounded by international 
standards, they cannot support anti-Rohingya campaigns openly, which leads anti-
Rohingya campaigners to accuse these organizations as corrupt and selling the country 
to foreigners. 
 
But who won the seat in this conflict? 
 
The government and the military are gaining popularity among many hundreds people 
who are being delusional. This is reflected in the activities of Hmuu Zaw, an ex-Major 
and currently a senior staff from the President’s Office. 
 
Since the riots are taking place in the remote areas of the country where journalists 
cannot reach immediately, he is one major player feeding negative narratives to the 
media. He frequently updated the Arakan situation on his Facebook account. The 
Burmese journals quoted them. 
 
Quickly earning popularity, Hmuu Zaw effectively distributes government agenda and 
motivating messages among his 9,909 subscribers and 5,004 friends on his Facebook. 
The very idea Hmuu Zaw is propagating is all about national security. His explicit 
messages indicate that without acting effectively, the country’s sovereignty will be 
undermined. The government is trying its best not to let that happens.  
 
During his visit to the US on 4 July, 2012, he wrote: “Today meeting with Human Rights 
Watch, Myanmar delegation gave the clear message, if some countries including US, can 
accept Rohinja (Stateless people), we can transport them by ships or others. We can 



understand the human rights but we need to emphasize the National Security.” 
 
People wrote comments, supporting and praising him. Up to 10 July, 921 people “like” 
this status.  
 
Earlier, one reporter from Yangon-based weekly Kumudra Journal, named HinnYadana 
Zaw who won National Press Awards, posted on her wall that she “completely supports, 
likes and encourages Hmuu Zaw”.  
 
At a more institutional level, the Burmese government – including the military and police 
- is gaining popularity. In the name of protecting the nation and sovereignty, the military 
has been called upon to take control of the burning state. 
 
One Facebook user commented to Hmuu Zaw’s above status, “The government has 
already fulfilled the very desire of the entire Burmese. It’s ok not to have electricity for 
24 hours, not having low consumer prices, or not getting rich yet. It’s already the most 
loved government for kicking out dog Bengalis”.  
 
To sum up, the Arakan riot is like a Burmese saying “killing two birds with one stone”. 
Not just two, but three birds: Rohingyas are down, the military is back in, and foreign 
and internationalized media are portrayed as unreliable.  

 

 

 

 
Copyright © 2005 - 2012 Asia Sentinel. 

Source:http://www.asiasentinel.com/index.php?option=com_content&task=view&id=46

76&Itemid=168 

 

 

 

 

 

 

 

 


