
Breathing space for Thailand?  

March 9, 2012 

By Our Correspondent    

 

He hasn’t yet 

Thai publishing magnate Sondhi Limthongkul, the 64-year-old firebrand leader of the royalist 
Yellow Shirts during years of political upheaval, was sentenced to 20 years in jail Wednesday 
after pleading guilty to falsifying loan documents and corporate fraud in a case that has 
interesting political overtones. 
 
But don’t count on Sondhi spending any time in jail despite his guilty plea. He hasn’t yet. His 
sentence on the current charges already has been cut from 85 years in prison to 20. He posted 
bail of Bt3 million and was allowed out despite having pleaded guilty. 
 
“He won’t go to prison,” said an individual who maintains close relations with him. “He’s out 
on bail. That’s not the way they do things in Thailand.” 
 
Sondi was previously given three years in prison for libeling his mortal enemy, former Prime 
Minister Thaksin Shinawatra, was indicted on terrorism charges in 2008 when his People’s 
Alliance for Democracy followers closed down three of Thailand’s airports, blockaded the 
parliament house and staged violent rallies in a successful effort to drive Thaksin’s surrogate 
government out of power.  
 
He also has been accused of insulting Thailand’s King Bhumibol Adulyadej during the years 
of protest that wracked Bangkok. Lese-majeste charges have resulted in long prison sentences 
for a long string of Red Shirt protesters, the most recent earlier this week. 
 
Sondhi is the founder of Manager Media Group, one of the country’s biggest publishing 
enterprises. The Criminal Court found him guilty of 17 counts of criminal and securities law 
violations. Three other Manager directors pleaded guilty along with Sondhi and received 
reduced sentences.  
 
The case against the four relates to a 12-year-old accusation by Thailand’s Securities and 
Exchange Commission of falsifying loan guarantee documents to help secure a Bt1.08 billion 
loan from Krung Thai Bank. The loan was arranged by The M Group, a private company 
controlled by Sondhi and a major shareholder in the listed Manager Media Group. 
 
The fact that the SEC made the accusations against Sondhi in a 1990 case but has not taken 
action until now raises the question whether the publisher’s political fortunes might have had 
something to do with the charges. Parties aligned with the royalist Yellow Shirt movement 
lost out badly in July, 2011 national elections, which were dominated by the Thaksin 
surrogate Pheu Thai party in one of the few elections where a single party formed a majority. 
The party is headed by Yingluck Shinawatra, Thaksin’s sister. Sondhi was regarded as an ally 
of Queen Sirikit although the Yellow Shirts reportedly ceased relations with him after the 
election.  
 
Sondhi began his crusade against Thaksin in 2005, using his ASTV satellite television 
channel rev up public opposition and bringing thousands of protesters into the street. The 



resulting chaos – and military antipathy to Thaksin -- led to the 2006 coup that drove him 
from power.  
 
After spending considerable money to fund Yellow Shirt rallies and an abortive Cambodian 
border squabble prior to the election in which the Yellow Shirts attempted to foment a war 
with Cambodia over the Preah Vihear Temple, a Hindu historical landmark that straddles the 
border between the two countries, Sondhi announced in October 2011 that he was broke and 
closing his television station. 
 
Shortly after the July national election that brought Yingluck and the Pheu Thai Party to 
power, sources in Bangkok told Asia Sentinel, Thaksin sent an emissary to see Sondhi in 
effect to sue for peace. Sondhi, the sources said, rejected the peace overture and continued to 
attack Thaksin.  
 
‘I can’t shoulder the burden any longer,” the Prachatai news site quoted Sondhi as saying. 
“Because I have nothing. My back is broken. I said I would keep ASTV going until I drop. 
And that day has come.”  
 
Sondhi’s media empire includes the Thai language Phujatkan, or Manager Daily, as well as 
ASTV and the regional news website Asia Times Online, among other ventures.  
 
Ironically Thaksin saved Sondhi from financial ruin in 1997, when his businesses melted 
down in the Asian Financial Crisis. Forced into bankruptcy, the publisher faced multiple 
investigations into his financial affairs as he juggled funds from one entity to another in an 
attempt to save his empire. His regional newspaper, Asia Times, was forced to shut its doors 
and became a website, which still operates at www.atimes.com.  
 
It is unknown what drove the two apart. When Thaksin became prime minister in 2001, he 
brought several of Sondhi’s allies into the government, including Viroj Nualkhair, who 
became the head of the state-owned Krung Thai Bank. Viroj forgave more than Bt1 billion 
(US$32.6 million at current exchange rates) of Sondhi’s debt, allowing the publisher to 
escape from bankruptcy. At that point, Sondhi called Thaksin “the best prime minister our 
country has ever had.” He was able to rebuild his empire.  
 
In 2005, however, for reasons that are unclear, Thaksin fell out with Thaksin. When 
Thaksin’s allies won the election that followed the coup, Sondhi led demonstrators into the 
streets again. Eventually, after considerably more political squabbles and machinations, the 
army pressured enough members of parliament to switch sides that Abhisit Vejjajiva was 
installed as prime minister, heading the Democrat Party.  
 
In April 2009, gunmen sprayed Sondhi's car with more than 100 bullets, wounding him in the 
head, which required surgery. The attackers escaped and have never been identified, although 
the shell casings found at the site of the shooting were identified as having been issued to a 
Thai army unit.  
 
“I’ve endured and struggled for over seven years,” Sondhi was quoted as saying at the time 
he closed the television station. “But I can’t bear all this alone. I’ve had to sell personal 
property worth over Bt1 billion. Some people have offered us money on condition that we 
change sides, but we refused.” 



Copyright © 2005 - 2012 Asia Sentinel. 

Source:http://www.asiasentinel.com/index.php?option=com_content&task=view&id=42

84&Itemid=185 

 

 

 

 

 

 

 


