
How Singapore Policed the Foreign Press  

June 26, 2012 

By Todd Crowell   
   

 

Publication in the National Gazette was just one of many tools including contempt of court and 

libel suits 

A few years ago the word “gazetted” was possibly the most feared word for any publication 

operating in Asia, especially Southeast Asia. The term described the way the Singaporean 

government policed the foreign press by selectively curtailing or expanding a publication’s 

circulation within the island republic. 

 

The term “gazette” merely referred to the fact that the circulation curtailment order from the 

Information Ministry was published in the National Gazette. But as a verb it had a sinister 

connotation, sort of like being “garroted” or maybe “guillotined.” It was appropriate since a 

gazetted newspaper or magazine had its circulation cut by more than half. 

 

I was reminded of those days with the marking recently of the 25th anniversary of “Operation 

Spectrum”, a severe crackdown that the Singaporean government launched against about two 

dozen of its citizens it said were part of a “Marxist Conspiracy” to turn the island republic 

into a communist state. 

 

Between 16 and 22 people were jailed under Singapore’s Internal Security Act (ISA), which 

provides for unlimited detention without trial. Several of the defendants were jailed for a few 

months, others for a few years, where they claim to have been tortured. The government 

considered them dangerous agitators intent on overthrowing the government.  

 

Much of the foreign press that was then covering Singapore, including my own magazine, the 

now-defunct Asiaweek, took the view that the operation was a gross overreaction. The 

defendants were largely charity or religious workers, and most of the Western press 

considered them harmless naïfs. That in effect turned Operation Spectrum into an epic 

freedom-of-the-press struggle. 

 

I arrived in Hong Kong to work for Asiaweek in June, 1987, the same month as the struggle 

began, and I confess I found the whole thing bewildering at first. I recall being editorial 

meetings where the name “Harry this” or “Harry that” was bandied about. Who was this 

Harry? Later I understood Harry was Prime Minister Lee Kuan Yew. He dropped his English 

name as a legacy of colonialism. He doesn’t like being called Harry. 

 

The nub of the issue seemed quite arcane. It was whether the Singapore government had the 

right to publish unedited any official reply to our story in our magazine. Lee put it directly at 

a memorable appearance before the Hong Kong Foreign Correspondent’s Club, when he said: 

“When you play on m turf, you play by my rules, and my rules say that we have a right to 

reply to any attack.” 

 

That would seem reasonable enough, except that any reply had to be run exactly as it was 

written, regardless of whether we thought the words disingenuous or not. We considered it 

tantamount to turning our editorial pages over to a foreign government. Following an 

acrimonious exchange of letters, Singapore lost patience and gazetted us. Our circulation was 



cut to a few hundred subscribers - selected by the government. 

 

The Far Eastern Economic Review, faced with a similar order, decided to pull out of the 

market entirely. The government responded to this by simply printing its own pirated edition. 

Did it censor the political stories? No way . . . nothing so crude as that. It simply blanked out 

the advertisements. It seemed to say “Report what you want, but you won’t make a profit in 

our market doing it.” 

 

Once I contributed to a wrist-slapping curtailment in an innocuous column of book briefs. 

The reviewer of a new dictionary of Southeast Asia remarked that the book included the 

“colorless” foreign minister of Singapore at the time, one S Jayakumar, but not some other 

personages he felt more important. Singapore authorities took exception to our use of the 

word “colorless”, which they said was “gratuitous disparagement.” They cut our circulation 

for another six months. 

 

To my recollection our magazine stayed gazetted for the rest of the time it published. The 

government would raise or lower the circulation as it saw fit to reward good behavior or 

punish bad. One of the editors tried to convince me that he actually welcomed the gazetting, 

as it created an artificial shortage of the magazine and presumably made it easier and cheaper 

to gain new subscribers, assuming that we were permitted to do so.  

 

Why did we put up with these indignities? Why didn’t we treat Singapore like Myanmar or 

North Korea or even China, where one expects to get in trouble with the authorities, even 

expelled from the county? The answer is that unlike Myanmar, North Korea or even China, 

Singapore is an important market as well as a subject of news for foreign publications Before 

we were gazetted, Asiaweek had some 10,000 subscribers in the Lion City, making it our 

second or third largest market in Asia, a significant share of our total circulation. Other 

Western publications such as the Review, Asian Wall Street Journal and the Economist, had 

similar circulations. Singaporeans overwhelmingly read English and have the money to pay 

for newsmagazines. 

 

Not much has changed in the 25 years since Operation Spectrum. Asiaweek and FEER have 

ceased publication, but many others, such as Time, Newsweek the Wall Street Journal and 

others still circulate in the republic, doing their best in a difficult environment. Officially, the 

government continues to maintain that it is a “privilege and not a right” for foreign 

publications to circulate in Singapore. 

 

Since 2006 foreign publications have been required to post a large deposit and appoint 

somebody to represent the publication in Singapore - in other words somebody the 

government can sue. Just last year a British writer named Alan Shadrake was jailed for six 

weeks concerning his book, Once a Jolly Hangman, critical of the way Singapore enforces 

the death penalty, especially in cases of trafficking in drugs. The court ruled that the book 

impugned the integrity of the judiciary. 

 

Meanwhile the government remains unrepentant about Operation Spectrum, releasing a 

statement to coincide with the 25th anniversary: The purported conspiracy was an attempt “to 

subvert Singapore’s political and social order using communist united front tactics”, the 

Home Ministry stated. 



 Copyright © 2005 - 2012 Asia Sentinel. 

Source:http://www.asiasentinel.com/index.php?option=com_content&task=view&id=46

31&Itemid=181 

 

 

 

 

 

 

 


