
 

Never mind 150 million euros in bribes, a dead woman and a global scandal, go 

for the whistle-blower's throat 

In November of 2009, Suaram, the Kuala Lumpur-based human rights NGO, asked a 

French investigative law firm to look into what appeared to be huge bribes and kickbacks 

paid to Malaysian politicians by the French state-owned defense company DCN and its 

subsidiaries for the 2002 purchase of two submarines and the lease of a third.  

 

The story was complicated by the sensational 2006 death of a Mongolian translator and 

party girl, Altantuya Shaariibuu, who was shot by two of then-Defense Minister Najib Tun 

Razak’s bodyguards and her body was blown up with military explosives. While the 

bodyguards were convicted of her for-hire killing, the court appeared to have actively 

suppressed any mention of who allegedly paid the two to kill her, raising Suaram’s 

concerns that there would be no justice delivered. 

 

In the intervening three years, Suaram’s request to the law firm, headed by the Paris-

based William Bourdon, resulted in a probe that exposed nearly 150 million euros in 

questionable funds paid to a close friend of Najib Tun Razak, now Malaysia’s prime 

minister.  

 

Eventually, when a Paris-based investigating magistrate began to examine the evidence, 

the court turned up voluminous memos, emails and other documents from a raid on 

DCN’s offices indicating that massive bribes had been paid with the full knowledge of 

Alain Juppe, the French foreign minister, Mahathir Mohamad, then the prime minister of 

Malaysia, and Najib, who had negotiated the purchase. The evidence detailed a host of 

other sleazy dealings.  

 

Some 133 documents listing the alleged criminal dealings were obtained independently 

by Asia Sentinel and posted here on June 25 on the Internet. Although the documents 

are in French, those who do not speak the language can get them onto their computer 

screens and click on Google Translate. While the grammar is somewhat primitive, their 

meaning is very clear. Those who do not want to bother may read two stories that Asia 

Sentinel published on the subject on 25 June. They can be found here and here.  

 

The publication of the documents kicked off a storm in France and Malaysia. But what 

the publication of the French documents or the investigation did not do was spur any 

probe of the purported criminal activities in Malaysia.  

 

What it did do, however, was to precipitate an unprecedented attack by a wide range of 

pro-government bloggers, ruling coalition politicians and others on the reputation and 

integrity of Suaram, and by extension against Asia Sentinel for printing the documents.  

 

Suaram, an acronym for Suara Rakyat Malaysia, or Voice of the Malaysian People, was 

born in the wake of the infamous 1987 Operation Lalang ordered by Mahathir to use the 

Internal Security Act to jail 108 opposition members, union officials, activists and others. 

Suaram was created to work for the abolishment of the ISA and to protect the rights of 

those who had been jailed and others like them. Suaram insists that it is a nonpartisan 

organization although its leaders do include many opposition members including Kua Kia 

Soong, a former Democratic Action Party member of parliament who was detained for 

more than a year under the ISA, Syed Husin Ali, currently deputy president of Parti 

Keadilan Rakyat, Anwar’s party, and many others.  

Malaysia's UMNO Goes After A Critic  

Asia sentinel 

September 6, 2012 

By  John Berthelsen   



 

Cynthia Gabriel, the Suaram director, has particularly borne the brunt of the attacks. “If 

you ask me, they are spinning, just spinning, blackening our name, attempting to cause 

disrepute so that the public will lose trust in us,” Gabriel said in an interview. 

 

In particular, she said, her organization has been falsely accused of money laundering 

and terrorism by a lawyer for the ruling United Malays National Organization.  

 

In addition, Ismail Sabri Yaakob, the domestic trade, cooperatives and consumerism 

minister and a prominent member of the United Malays National Organization, also 

called the reform organization’s accounts were “highly suspicious” and demanded an 

investigation. Accordingly, Suaram has become a target for Malaysia’s Companies 

Commission, the Social Security Administration, UMNO, the Inland Revenue, the 

controversial Malay supremacy organization Perkasa, and the UMNO-owned newspapers 

Utusan Malaysia and the New Straits Times, Gabriel said.  

 

In July the companies commission attempted to raid Suaram’s offices – without a valid 

warrant -- despite the fact that the NGO had already agreed to produce all the 

documents required for the commission’s investigation. 

 

Suaram reaffirmed its intent to cooperate with the authorities for documents although 

the companies commission has neither asked for the documents nor notified the 

organization it was under investigation. That was followed by the Social Security 

Administration’s demand on Aug. 3 to produce a list of documents by Aug. 30 although 

the officer in charge was “clueless to our presence even after being shown the letter sent 

to us which was signed off by none other than himself,” Suaram said in a press release 

signed by Nalini Elumalai, the organization’s executive director. 

 

One blog, “the Unspinners,” accused Suaram of being an agent of the US Central 

Intelligence Agency, presumably to overthrow the country, and of “foreign subversion” 

despite the fact that Malaysia is one of the US’s staunchest allies in the region and that 

US soldiers train on its soil.  

 

The popular blog Rocky’s Bru, written by Ahirudin bin Attan, a former editor of a variety 

of UMNO-owned publications, spent days on the question of why Suaram and Asia 

Sentinel were publishing the documents. A flock of other blogs have asked the some 

questions. The Unspinners demanded that “Don't bullshit about the submarine case. 

Suaram have no proof and their facts are all wrong! They are slanderous.” 

 

Unfortunately what none of the bloggers, politicians, government bureaucrats or 

newspapers have been able to refute is the 133 documents themselves that were 

presented by French police to the French investigating magistrate. They were not 

created by Suaram’s lawyers or Suaram or Asia Sentinel. The bulk of them came from 

DCN’s files and they dealt with Malaysian contacts. They were presented to the court on 

April 7,2010 by investigators from the anti-organized crime unit of the French 

Directorate of Judicial Police, not Suaram, not Suaram’s lawyers and not by Asia 

Sentinel.  

 

Taken together, they reveal allegations of attempted blackmail, bribery, influence 

peddling, misuse of corporate assets and concealment, among other allegations, both in 

France and Malaysia. They tie Altantuya Shaariibuu to the case despite numerous 

protestations by the critics that she had never visited France or had anything to do with 

the submarine transaction. 

 

The documents indicate that DCN and its subsidiaries steered the money to two 

companies controlled by Prime Minister Najib’s best friend, Abdul Razak Baginda, in 

contravention of the OECD convention on bribery by routing the money through 



companies controlled by Jean-Marie Boivin, the former DCN finance director, who 

stepped out of the defense contractor to in effect become the thin wall of insulation 

between DCN and the Malaysian officials who got the money. 

 

As much as UMNO and the UMNO cronies would like to discredit Suaram, the one thing 

they can’t discredit is those documents. But they can certainly be expected to keep 

trying.  

Copyright © 2005 - 2012 Asia Sentinel. 

Source:http://www.asiasentinel.com/index.php?option=com_content&task=view&id=48

00&Itemid=178 

 

 

 

 

 

 

 

 


